نکات مهم پیش از تغییر قالب

با توجه به اینکه ضمن تغییر و انتشار قالب جدید، سایت شما بطور کل تغییر خواهد کرد و یک سایت جدید منتشر خواهد شد بنابراین توصیه می شود قبل از تغییر قالب حتما موارد زیر را مطالعه نمایید.

1- اگر موضوع و کاربری سایت تغییر کرده است :

اگر قصد تغییر و انتشار سایتی جدید با موضوع و محتوایی جدید را دارید و سئو قالب قبلی آن برای شما اهمیتی ندارد می توانید قالب جدید را بدون هیچ مشکل منتشر نمایید.

2- اگر موضوع و کاربری سایت تغییر نکرده است : 

اگر بخواهید قالب جدید با همان موضوع و کاربری منتشر نمایید و سئوی قالب قبلی برای شما اهمیت دارد باید توجه داشته باشید در صورتی که قالب سایت خود را تغییر دهید و قالب جدیدی را منتشر نمایید در سئوی سایت شما تاثیر منفی و یا حتی ممکن است کلا سئو سایت شما را مختل کند. اگر صفحات سایت شما با قالب قبلی در گوگل ایندکس شده باشند ممکن است قالب جدید صفحاتی با آدرسهای متفاوت داشته باشد بنابراین لینک های صفحات قالب تغییر خواهد کرد و عنوان و توضیحات صفحه چیزی غیر از ایندکس گوگل شود و یا اینکه ممکن است صفحه ای در گوگل باشد ولی در قالب جدید وجود نداشته باشد  که در این صورت صفحه خانه شما به کاربر نشان داده خواهد شد .بنابراین توصیه می شود پیش از تغییر قالب سایت موارد زیر را حتما بررسی و مد نظر قرار دهید.

اصلاح آدرس صفحات قالب جدید به شکل قالب قدیمی :

 آدرس صفحه در واقع لینک آن صفحه می باشد. به عنوان مثال اگر در بخش آدرس صفحه خانه در قالبی home درج شده باشد. لینک صفحه آن به این شکل “mysite.com/#!/home” خواهد بود. بنابر این اگر آدرس صفحه تغییر کند لینک صفحه نیز تغییر خواهد کرد و از نظر موتور جستجو به عنوان صفحه ای جدید شناخته خواهد شد. ضمن تغییر قالب باید به آدرس صفحات توجه داشته باشید که حتما اگر صفحه ای در قالب جدید و قدیم یک محتوای مشابه دارد آدرس صفحات همان طوری که در قالب قدیمی وجود دارند در قالب جدید نیز انتخاب شوند. مانند تصویر :

انتخاب آدرس برای صفحه قالب قدیمی و جدید

***نکته مهم*** در هنگام تغییر قالب محتوای بخشهایی تصاویر اسلایدر  ، تصاویر گالری ، محصولات فروشگاه ، نوشته های بلاگ و فرم تماس با ما – بدون تغییر به قالب جدید افزوده می شوند اما اگر نیاز است که آنها را تغییر دهید باید از طریق بخش های مربوط به هر کدام در پنل مدیریت آنها را ویرایش نمایید و *****حتما آدرس این صفحات را بررسی کنید که با آدرس صفحات در قالب قدیمی یکی باشند**** .

انتقال محتوای صفحات به قالب جدید :

اگر قرار است ضمن تغییر قالب محتوای یک صفحه با آدرس یکسان ( شکل اول ) تغییر کند بهتر است محتوای (متن، تصویر، ویدئو) جدید مرتبط با محتوای قدیمی باشد اما اگر قصد دارید از همان محتوای قالب قدیمی در قالب جدید نیز استفاده کنید برای سرعت بخشیدن به این کار طبق روش زیر عمل نمایید.

1- در پنل مدیریت سایت در بخش “منو و صفحات سایت” قالب قدیمی را انتخاب و با کلیک بر روی دکمه copy page  در ردیف هر صفحه از صفحه مورد نظر رونوشت تهیه و به قالب جدید اضافه نمایید.

How to make a copy

2- در ویرایشگر قالب صفحه رونوشت یکی از ماژول ها ( متن ، تصویر ، دکمه ، اسکریپت ) را انتخاب و بر روی دکمه کپی در نوار بالایی ویرایشگر قالب کلیک نمایید تا کپی شود.

انتخاب ماژول برای کپی کردن

از ماژول های یکتا مثل اسلایدر ، گالری ، ماژول های مربوط به فروشگاه ، ماژول بلاگ ، ماژول فرم تماس با ما ، نوار واکنشگرا و … امکان تهیه کپی در ویرایشگر قالب وجود ندارد.

3- در ویرایشگر قالب قسمت “لیست صفحات” در نوار بالایی ، صفحه ای که قرار است ماژولها در آن قرار داده شود را انتخاب نمایید.

لیست صفحات در ویرایشگر قالب

4- و بر روی دکمه چسباندن کلیک نمایید تا ماژول به صفحه اضافه شود و بعد از آن در همان ویرایشگر قالب ماژول را در موقعیت مورد نظر در صفحه قرار دهید .

دکمه چسباندن

این مراحل را برای ماژول های دیگر صفحه  که می خواهید در قالب جدید در آن استفاده کنید نیز بصورت تک به تک  انجام دهید.

مهم ****** با توجه به محتوای صفحات جدید تمامی بخشهای مربوط به “تنظیمات سئو” در ویرایش صفحات (عنوان و توضیحات صفحه) پاک خواهد شد و مجداد باید تکمیل گردند . در مورد عنوان و توضیحات صفحه نیز اگر محتوای صفحه قالب جدید تغییر کند طبیعتا با توجه به محتوا، عنوان و توضیحات صفحه را نیز باید تنظیم نمایید اما اگر قصد تغییر محتوا را نداشته باشید پیشنهاد می شود عنوان و توضیحات صفحه قالب جدید را نیز مانند قالب قدیم تنظیم نمایید.